Novou legislatívou sa plnia niektoré ciele plánu obnovy, napríklad
zabezpečenie podmienok na implementáciu povinného predprimárneho
vzdelávania od piatich rokov a zavedenie právneho nároku na miesto v
materskej škole alebo u iných poskytovateľov predprimárneho vzdelávania
od troch rokov. Právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie sa bude
uplatňovať v prvom rade v spádovej materskej škole v mieste trvalého
pobytu dieťaťa.
Vzhľadom na to, že nie je vylúčený lokálny nedostatok kapacít v
niektorých materských školách, právny nárok na predprimárne vzdelávanie
bude možné uplatniť aj v inej materskej škole s kapacitnými možnosťami
na prijatie dieťaťa.
Zavádza sa aj definícia konceptu špeciálnych výchovno-vzdelávacích
potrieb detí a žiakov a vypracovanie modelu nárokovateľných podporných
opatrení vo výchove a vzdelávaní vrátane systému ich financovania. Na
úrovni zákona bude len základný rámec podporných opatrení, na ktorý bude
nadväzovať katalóg podporných opatrení obsahujúci špecifikácie.
Súčasťou je aj reforma systému poradenstva a prevencie a zabezpečenie
systematického zberu dát v oblasti podpory duševného zdravia detí,
žiakov a študentov. Po novom sa spresňujú aj niektoré ustanovenia o
hodnotení žiakov, rozširujú sa možnosti experimentálneho overovania a
modifikujú sa kvalifikačné predpoklady učiteľov materských škôl.
Učitelia v materských školách budú musieť absolvovať povinne inovačné
vzdelávanie v oblasti pedagogiky predprimárneho vzdelávania v rozsahu 50
až 100 hodín, pričom ho učiteľ musí absolvovať do siedmich rokov od
začiatku výkonu pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca.
V základnej škole bude možné so súhlasom zriaďovateľa zriadiť úvodný
ročník. Zriadiť sa bude môcť už od školského roka 2023/2024.
Súčasťou novely je aj zjednodušenie poskytovania podporných opatrení a
vytvorenie predpokladov na to, aby každá škola mala kapacitu ich
poskytnúť. Od roku 2026 sa má poskytovať príspevok na podporné opatrenia
obligatórne. V základných pojmoch sa zároveň ustanovuje inštitút
školskej segregácie a inštitút dodržiavania zákazu školskej segregácie.
Novela zavádza aj debyrokratizáciu pri ospravedlňovaní žiakov a zníženie
záťaže detských lekárov.
V rámci novely sa tiež zavádza nový odborný zamestnanec, ktorým je
sociálny pracovník, ktorý má pôsobiť aj v školských zariadeniach.
Zavádza sa tiež rovnaké financovanie materských škôl zriadených
mestskými časťami Bratislavy, ako majú všetky ostatné materské školy na
Slovensku.